Udruga Promo upozorava na netransparentnu raspodjelu sredstava za Rock glazbu od strane Ministarstva kulture
Na današnjoj konferenciji za medije, održanoj u zagrebačkom klubu Kavez, članovi Udruge koncertnih promotora Promo obratili su se okupljenim medijima povodom nedavno objavljenih rezultata javnog sufinanciranja programa rock glazbe u Hrvatskoj od strane Ministarstva kulutre.
Nakon javnog zagovaranja i velike podrške javnosti, Udruga Promo prošle godine izborila je prepoznavanje i uvrštavanje rock glazbe kao program javne potrebe u kulturi od strane Ministarstva kulture. U razgovorima s Ministarstvom kulture i ministrom Šipušem, Ministarstvo kulture obvezalo se za novu programsku liniju “Rock glazba: festivalski i klupski program”, izdvojiti 2 milijuna kuna.Temeljem rezultata javnog poziva za programe u djelatnosti “Rock glazba: festival i klupski programi”, objavljenih 2. svibnja na stranicama Ministarstva kulture, ukupan iznos sufinanciranja rock glazbe bez obrazloženja je prepolovljen i iznosi dramatično niskih 1,1 milijuna kuna, dok su usvojeni kriteriji Ministarstva kulture kao i ocjena stručnog vijeća za procjenu programa rock glazbe, netransparentno zanemareni.
Podsjetimo, usvojeni kriteriji za ocjenu prijavljenih programa rock glazbe objavljeni su od strane Ministarstva kulture prilikom raspisivanja javnog poziva za prijave programa javnih potreba u kulturi. Kriteriji Ministarstva kulture su sljedeći:
- programi koji promoviraju hrvatske neafirmirane bendove, afirmirane rock skupine i hrvatske rock glazbenike (minimalno 30 % programa unutar jedne programske cjeline)
- dostupnost/pristupačnost publici (cijene ulaznica u skladu s hrvatskim standardima;
- odgovarajući kapacitet prostora)
- međunarodna relevantnost programa
- kontinuitet održavanja programa
- jasno profiliran programski sadržaj s live izvedbama kvalitetnih autora/glazbenika/skupina
- (predmetnom području ne pripadaju koncerti tzv. cover bendova ni estradne priredbe)
- jasno i detaljno razrađen prijedlog financijske konstrukcije
Temeljem navedenih kriterija, upravo programska linija “Rock glazba: festivali i klupski programi”, mogla se kao jedna od rijetkih programskih linija unutar javnog poziva za prijavu programa javnih potreba u kulturi, pohvaliti jasnim, objektivnim i mjerljivim kriterijima kojima bez iznimke mogu transparentno i utemeljeno podupirati programe koji ostvaruju konkretne rezultate i ustraju u radu u teškim uvjetima, a čime se izbjegavaju subjektivne ocjene koje potiču netransparentnost i klijentelizam pri donošenju odluka o sufinanciranju.
Ipak, usprkos jasno postavljenim temeljima i kriterijima za pravednu i transparentnu provedbu natječaja, rezultati objavljeni 2. svibnja 2016. godine na službenim stranicama Ministarstva za programsku liniju “Rock glazba: festivalski i klupski program” višestruko su razočaravajući jer osim što je predviđeni budžet za programe rock glazbe nenajavljeno prepolovljen, niti usvojeni kriteriji i stručna ocjena vijeća nisu bili garancija pojedinim korisnicima da će njihovi programi biti prepoznati.
“Iako bismo mogli izraziti zadovoljstvo što je Tvornica kulture po prvi puta dobila budžetska sredstva za svoju programsku djelatnost, ipak nas zabrinjava činjenica da su dobivena sredstva smanjena u odnosu na odluku stručnog povjerenstva i vijeća pri Ministarstvu kulture. Prošli smo višegodišnju borbu sa prošlim sastavom Ministarstva kulture da se “rock kultura” uopće prizna kao dio opće kulture (kao što je to slučaj u svim civiliziranim zemljama) i bili uvjereni da smo na dobrom putu osnivanjem podvijeća za rock glazbu s točno utvrđenim objektivnim i mjerljivim kriterijima. Sada se bojim koji će se kriteriji primjenjivati na novom natječaju jer nepoštivanje vlastitih kriterija od Ministarstva kulture neizvjesnost čini jedino izvjesnom“, prokomentirao je Dražen Goreta rezultate ispred zagrebačke Tvornice kulture.
Mate Škugor, ispred SuperUho festivala i programa ŽednoUho, napomenuo je: “Iznimno mi je žao što je aktualni Ministar kulture odlučilo ne postupiti u skladu s preporukama koje su dali članovi stručnog povjerenstva imenovanog od strane bivšeg ministra, a koje je odlučivalo o programima Rock glazbe. Budući da smo kao organizatori SuperUha, ali i kao jedni od pokretača festivala Terraneo, na primjeru Šibenika zorno pokazali kako kultura, u ovom slučaju glazbeni festival, može pozitivno djelovati na čitavu jednu društvenu zajednicu, vjerovali smo da će to nakon uspješnih lanjskih pregovora s Ministarstvom konačno biti adekvatno vrednovano, te nam omogućiti daljnji razvoj ovoga ali i pokretanje nekih novih projekata. To se nažalost nije dogodilo, no ako smo nešto naučili u proteklih gotovo 20 godina rada, onda je to biti strpljiv i duboko vjerovati u ono čine se bavimo.”
Vedran Meniga, direktor Seasplash festivala, osim što je zahvalio svom timu na ostvarenom „uspjehu“ na natječaju, izrazio je i nezadovoljstvo ispred tima ljudi koji stoji iza cijelog niza glazbenih događanja: “U ime organizacije Seasplash festivala, i tvrtke Pozitivan ritam d.o.o., izjavljujem nezadovoljstvo s nepoštivanjem kriterija, i značajnim smanjenjem očekivanog iznosa isplaćenog za novu programsku liniju Rock glazba: festivalski i klupski program. Unatoč postojećoj zadovoljštini, ostaje gorčina u grlu jer odobrena sredstva su kap u moru koja ne zadovoljava ni minimalne postojeće potrebe, niti garantira ikakav održivi razvoj u dugoročnijem razdoblju. Upravo je pokretanje domaćih brendova u ranim godinama hrvatske samostalnosti, poput Seasplash festivala prije nepunih 15 godina, osiguralo temelje za ostvarivanje suradnji koje su u domaće okruženje dovele međunarodno popularna festivalska i ina druga događanja, po kojima je Republika Hrvatska posljednjih godina postala prepoznatljiva diljem planete i konkurira za idealno odredište masovnih posjeta, koji u konačnici rezultiraju katapultiranjem interakcija na kulturnim, gospodarskim i društvenim razinama. Svi koji zagovaraju, ili su odgovorni za nacionalnu strategiju kulturnog razvoja moraju imati više razumijevanja i osigurati sufinanciranja domaćih organizatora koji takvu potporu nužno trebaju žele li ostati konkurentni i preživjeti na novootvorenom tržištu Europske Unije. U protivnom ćemo svi (p)ostati jeftina radna snaga događanja u vlasništvu inozemnih tvrtki, kao što je već slučaj na dobrom dijelu obale, gdje – isključujući rijetke primjere – domaći festivali koji mogu probiti lokalne okvire interesa nestaju jedan za drugim.”
Zoran Marić, ispred možda najvećeg gubitnika ovogodišnjih rezultata Ministarstva kulture, INmusic festivala, kao najvećeg i najdugovječnijg rock festivala u Hrvatskoj koji nije dobio niti kune od Ministarstva, upozorio je na zabrinjavajuću praksu koje je Ministarstvo demonstriralo nepoštivanjem vlastitih kriterija: “U situaciji kada se po prvi put u Ministarstvu kulture otvori prostor za financiranjem rock glazbe kao javne potrebe u kulturi, nakon godina rada i javnog zagovaranja, i najbitnije od svega uspostave objektivni i mjerljivi kriteriji po kojima se jasno i nedvosmisleno može ocijeniti vrijednost pojedinih programa za glazbenu publiku potpuno je apsurdno da se javni novac raspoređuje nevezano na javno objavljene kriterije natječaja. Iako je INmusic festival svojim programom za 2016. godinu zadovoljio sve navedene kriterije i ostvario visoke ocjene kod stručnog vijeća za procjenu programa, Ministarstvo kulture donijelo je odluku da se INmusic festival u potpunosti izbaci iz javnog sufinanciranja čime je zanemario ne samo ocjenu struke, već i vlastite kriterije za dodjelu sredstava. Nakon smanjenja predviđenog budžeta za rock glazbu za 50 % bez ikakve najave i potom ignoriranje kriterija programa, Ministarstvo je pored prijedloga stručnog vijeća natječaj za javne potrebe u rock glazbi pretvorilo u netransparentan i nepravedan proces kojim i mnogobrojnoj zainteresiranoj javnosti i korisnicima demonstrira da rock glazba nije predmet javne potrebe u kulturi. Paradoksalno je pak, da istovremeno dok Ministarstvo kulture izbacuje INmusic festival iz javnih potreba u kulturi na nacionalnoj razini, INmusicu javno upućuje “iskrene čestitke na zapaženom uspjehu na europskoj razini“ povodom rezultata europskog programa Kreativna Europa koji je, kao jedini projekt na temu suvremene glazbe u Europi, odobrio projekt Europavox, opsežni četverogodišnji partnerski projekt sedam zemalja članica, a kojemu je INmusic festival hrvatski partner. Preostaje nam jedino za zaključiti da Ministarstvo kulture o rock i općenito suvremenoj glazbi zna znatno više ne samo od stručnog vijeća koje procjenjuje programe na nacionalnoj razini, već i više od Europske komisije.“
Udruga Promo zaključila je današnje obraćanje medijima s očekivanjem da Ministarstvo kulture ispravi počinjenu pogrešku te da iznos sredstava za rock glazbu poveća na minimalnih dva milijuna kuna, te da u raspodjeli tih sredstava poštuje vlastite kriterije po kojima je stručno vijeće ocijenilo i preporučilo sufinanciranje programa u programskoj liniji “Rock glazba: festivali i klupski programi”.
Ukoliko Ministarstvo kulture odluči ignoritati zahtjev Udruge Promo i ustraje na drastičnom smanjivanju sredstava za rock glazbu koje je raspodijelilo bez poštivanja vlastitih, objektivno postavljenih kriterija, postat će sasvim izvjesno da se uključivanje rock glazbe u javne potrebe u kulturi ne želi doista provesti, odnosno da se jedna kvalitetna i pošteno provedena reforma Ministarstva kulture destruira, na štetu brojne javnosti koju zanima relevantna rock glazba i koju zanima pripadnost Hrvatske svjetskim kulturnim tokovima. Naravno, time bi Ministarstvo kulture u konačnici nastupalo protiv javnih interesa u kulturi.
Ispred inicijative udruge Promo stoje sljedeći koncertni organizatori i glazbeni klubovi: INmusic festival, SuperUho festival, Vintage Industrial Bar, Tvornica kulture, Klub. Zagreb, Močvara, Žedno uho, Pozitivan ritam, Klub Palach, Distune Promotion, Seasplash festival, Multikultura, Outlook festival, Dimensions festival, Attack, Terraneo Festival.